Kenkä-Jenni, Tiilen perheen yritys
Heinolassa toimiva Kenkä-Jenni Ky on vuonna1985 perustettu Salme ja Hannu Tiilen perheyritys. Yritys sai nimensä Jenni-tyttären mukaan. Nimi lienee ollut enne, sillä yrityksen vetovastuu on siirtynyt hänelle. Jenni elää vanhempiensa kanssa kenkäkaupalle, joka on koko perheen yhteinen asia. Ensin verhoilijaksi opiskellut Jenni tuli perheen kauppaan töihin 18 vuotta sitten, ja on siitä lähtien ollut mukana kehittämässä yritystä. Nyt hän on myymälän toiminnasta vastaava päällikkö. Salme-äiti toimii kiireapulaisena ja yksi vakituinen myyjä tekee säännöllistä työviikkoa.
Kenkä-Jennin toiminnan filosofiana on Jennin ja Salmen mukaan monipuolinen tuotevalikoima, laatu ja hyvä palvelu. Valikoimaan kuuluu noin 4 000 paria kenkiä – suuria ja pieniä kokoja, kapeita ja leveitä lestejä. Pääpaino tuotteissa on aikuisten kengissä ja myyntivalikoimaa täydentävät laukut.
Kenkä-Jennin valikoimaan kuuluu noin 20 hyvää tavarantoimittajaa ja hyviä kotimaisia ja kansainvälisiä tuotemerkkejä, kuten Rieker, Remonte, Vintro, Piqant, Ara, Caprice, Jenny, Ten points, Ecco, Clarks, Fila, Vans, Sievi, Pomar, Jana, Skechers, Tamaris, Ice Bug, Merrel ja Nokia.
Uusia kenkämerkkejä tulee keväällä, mm. Gabor, Tommy Hilfiger, Sebago ja Toms.
Yrityksen ostoista, liikkeen ilmeestä ja markkinoinnista vastaa Jenni. Hän tutkii vapaa-ajallaan uusia tuotteita, kuvaa mallistoja, tekee julisteita ja kuvia verkkopalveluun. Markkinointia tehdään eritysesti sosiaalisen median palveluissa.
– Me olemme kuitenkin perinteinen kivijalkakauppa, jossa kohtaamme asiakkaiden toiveet ja tarpeet. Meillä on tarjolla niin muotia kuin erikoisjalkineita. Kuuntelemalla asiakkaiden tarpeita pystymme tekemään oikeita valintoja tuotteissa, kertoo Jenni Tiili.
Kenkä-Jenni on koko historiansa ajan toiminut Heinolan keskustassa. Ensin se toimi Kirkkokadulla, josta muutti Savontielle torin läheisyyteen. Yritys toimi 30 ensimmäistä toimintavuottaan K-Kenkä-ketjussa. Vuonna 2015 yritys jäi pois ketjuohjauksesta, minkä ansiosta se on voinut laajentaa palvelujaan ja toimintaansa.
Kenkä-Jennin ansiokas tekeminen on huomattu myös laajemmin, sillä liikkeessä käy asiakkaita Heinolan seudun lisäksi myös lähipaikkakunnilta ja pääkaupunkiseudulta. Kanta-asiakkaita on viidennes asiakasvirrasta. Asiakkaat seuraavat yrityksen tuotetarjontaa verkossa ja tulevat kaupoille.
– Kesällä asiakasmäärä tuplaantuu, kun turistit ja Heinolan kesävieraat, kuten esim. kesäteatterissa kävijät, poikkeavat meillä, tietää Jenni.
Kenkä-Jenni on aktiiviesti tekemässä yhteistyötä keskustan yrittäjien kanssa. Yritys valittiin syksyllä vuoden 2019 yrittäjäksi Heinolassa. Vuoden Yrittäjä -valintaraati korosti perusteluissaan Kenkä-Jennin pitkää historiaa kenkäkauppa-alalla. Kivijalkakauppa on hyvissä voimissa ja jatkaa toimintaansa menestyksellisesti.