Yritystutkimus: Heinola turvallinen paikka yrityksille

Published by kari@k-systems.fi on

Heinolan kaupunki teetti osana kaupungin muutosohjelmaa tutkimuksen, jossa selvitettiin yrityspäättäjien mielipiteitä kunnan toiminnasta ja yrityspalveluista.
Tutkimuksen teki Taloustutkimus haastattelemalla puhelimitse sataa yrityksen johtohenkilöä Heinolassa.

Heinolan ehdottomaksi vahvuudeksi osoittautui yritysten turvallinen toimintaympäristö.
Noin kolmannes (31 %) haastatelluista antoi kiitettävän kokonaisarvosanan Heinolasta yrityksen sijaintipaikkana ja vajaa puolet (49 %) piti sijaintia hyvänä yrityksille. Kriittisesti asiaan suhtautui viidennes vastaajista.
Tutkimuksen mukaan yrittäjät luottavat tulevaisuuteen Heinolassa, asiointi sujuu hyvin ja kunnan kanssa on helppo asioida. Pyyhkeitä kunta saa puolestaan reagoinnin hitaudesta muuttuviin tarpeisiin ja mm. siitä, että hankinnoissa ei huomioida paikallisia yrityksiä.
Kolmannes haastatelluista oli asioinut Heinolan yritys- ja elinkeinopalvelujen kanssa. Yritykset olivat keskimääräistä tyytyväisimpiä saamaansa kohteluun Heinolassa ja arvioivat palvelun 7,21 pisteen arvoiseksi. Tämä on noin puoli pistettä enemmän kuin vertailutietojen keskiarvo.

Panostusta vetovoimaan ja viestintään

Ensisijaiseksi kehityskohteeksi yrittäjät nostivat Heinolan vetovoimaisuuden kehittämisen.
Ladecin tarjoamista palveluista yrityksiä kiinnostivat eniten yritysten kehittämispalvelut, myyntiä ja markkinointia tukevat palvelut sekä uusien yhteistyökumppaneiden löytäminen.
Paikkakunnalta poismuuttoa pohtivien osuus on vähentynyt parin viime vuoden aikana ja paikkakunnalle muuttoa pohtivien määrä on kasvanut.

Kaupungin hankintakyselyssä kritiikkiä tuli kunnalle siitä, että paikalliset yritykset sivutetaan hankinnoissa suoraan tai kovien vaatimusten perusteella. Kaupungilta toivottiinkin joustoa ja aktiivisuutta tarjouskilpailujen järjestämiseen.
Haasteeksi yritykset kokivat tarjouspyyntöjen löytämisen ja niistä tiedottamisen.
Osa vastaajista koki tarjouspyyntöjen sisällöt tiettyjä toimijoita suosiviksi, jolloin tarjouksen jättäminen koetaan turhaksi.
Toiveeksi esitettiin suoraa viestintää yrittäjille ja vahvempaa kannustusta osallistumaan tarjouskilpailuihin sekä laittamaan tarjouspyynnöt paremmin näkyville.

Heinolan kaupunki on vastannut palautteeseen ja kaupunki on käynnistänyt verkkopalvelujen uudistusprojektin, jossa uudistetaan myös yritysviestintää.

 

 

 

 

Categories: Yleinen