Vaate- ja sisustusliike Roosamari
Menestyy hyvällä palvelulla ja laadukkailla tuotteilla
Heinolan keskustassa toimiva vaate- ja kodinsisustusliike Roosamari menestyy laadukkailla tuotteilla, hyvällä palvelulla, viihtyisällä liiketilalla ja erilaisuudella.
– Tarjoamme asiakkaille mahdollisuuden viettää liikkeessä rauhassa aikaa ja tutkia tuotevalikoimaa. Pyrimme tarjoamaan sellaista, mitä asiakkaat eivät saa ketjuliikkeistä kauppakeskuksissa. Tarjolla on pääosin skandinaavisia laatumerkkejä, mutta myös löytöjä muilta eurooppalaisilta toimijoilta. Kaikkiaan edustuksessa on nyt 28 tuotemerkkiä, mutta valikoima elää ja vaihtelee vuodenaikojen mukaan.
– Asiakkaamme ovat 90 prosenttisesti naisia. Puolet heistä tulee Heinolan seudulta ja puolet Heinolan ulkopuolelta. Erityisesti kävijöitä on paljon Lahdesta ja pääkaupunkiseudulta. Vapaa-ajan asukkaat ovat myös merkittävä asiakasryhmä viikonloppuisin ja varsinkin kesäaikana, kertoo yrittäjä Hannamari Sillantaus.
Hannamari on toisen polven yrittäjänainen Roosamarissa, kertomansa mukaan lähes kasvanut ”kassan alla”.
Roosamari muutti Kauppakadulta Poppelitaloon vuonna 1987 ja sieltä edelleen naapuritaloon Savontielle 1994. Vuonna 2018 Roosamari palasi takaisin Poppeliin, josta yritys sai suuremman liikepaikan. Roosamari toimii nyt kahdessa kerroksessa Savontien ja Kirkkokadun kulmassa, aivan torin laidalla Heinolan sydämessä.
Jo pienestä pitäen Hannamarille oli selvää, että hänestä tulee yrittäjä ja kauppias. Kauppaoppilaitoksen jälkeen hän suoritti vuosina 1995–97 Helsingin kauppakorkeakoulun järjestämän yrittäjätutkinnon Mikkelissä. Samaan aikaan hän aloitti vakituisena myyjänä Roosamarissa. Hannamari osti yrityksen liiketoimintakaupalla äidiltään vuonna 2016. Nyt yritys työllistää omistajansa lisäksi yhden vakituisen myyjän.
Roosamarin menestys perustuu Hannamarin mukaan hyvän valikoiman ja palvelun lisäksi asiakaskunnan tarpeiden kuuntelemiseen ja läsnäoloon.
– Normaalin aukiolon lisäksi meillä on kerran kuussa ”pidennetty perjantai”, jolloin palvelemme muutaman tunnin myöhempään. Järjestämme myös ajankohtaisia tapahtumia ja teemailtoja erilaisille asiakasryhmille. Suosittuja ovat olleet ”tyttöjenillat” tai työporukan illanvietot, joissa tarjotaan pientä purtavaa ja seurustellaan ostosten teon lomassa.
– Varsinaista verkkokauppaa meillä ei ole, mutta tarjoamme asiakkaille mahdollisuuden ostaa tuotteet postitettuina. Markkinointi ja viestintä tapahtuu pääsoisin Facebookissa ja Instagramissa, jonne päivitämme tietoja jatkuvasti. Voimme sopimuksesta myös pidentää aukioloaikaa, jos asiakkaat haluavat poiketa meillä illalla tai viikonloppuna, lupaa Hannamari.
Hannamari Sillantaus on onnistunut yhdistämään työn ja harrastuksen. Hän seuraa hyvin aktiivisesti muoti- ja sisustusmaailman uutisia sekä tuotetarjontaa eri medioista. Siinä samalla hoituu myös oman liikkeen markkinointi ja tuotemerkkien ennakko-ostot.
Yrittäjä painottaa paikallisen yhteistyön merkitystä.
– Me markkinoimme myös muiden paikallisten yritysten palveluja asiakkaille. Erityisen tiivistä yhteistyö on kivijalkakauppiaiden ja Savontien kauppiaiden kesken. Heinolassa palvelut ovat lähellä ja yhteistyössä voittavat kaikki, sanoo Hannamari Sillantaus.