Peter Gabrielsson: Vierumäki tarvitsee yhdistävän asemakaavan
Vierumäki-yhtiöiden toimitusjohtaja Peter Gabrielsson kaipaa Vierumäelle kokonaisvaltaista tulevaisuuden suunnittelua ja asemakaavaa, jolla ohjataan koko alueen kehitystä Vierumäen taajamasta Konniveden rantaan asti.
– Kun puhutaan vapaa-ajan ja vakituisen asumisen sekä teollisuuden tarpeista, niin täytyy ottaa huomioon myös mihin rakentaminen ja kehitystyö velvoittaa eri toimijoita. Millaista infrastruktuuria Vierumäelle tarvitaan ja ketkä sen toteuttavat?
– Tämä infra koostuu tiestöstä, kunnallistekniikasta, energia-, vesi- ja jätehuollosta sekä alueella asuvien vakituisten asukkaiden palveluista. Myös liikenneyhteydet ja toimiva julkinen liikenne vaativat isoja panostuksia, erittelee Peter Gabrielsson.
Vierumäen innovatiivisia kehitysideoita seurannut Gabrielsson sanoo, että tulevaisuuden visiointi on kivaa. Mutta!
– Konkreettinen tekeminen on kuitenkin tulojen ja menojen tasapainottamista. Kehitystyö vaatii hyviä ja kattavia pitkän aikavälin suunnitelmia, eri osapuolien yhteisiä näkemyksiä ja myös maksajia. Mikä on Heinolan kaupungin rooli ja mitä alueen toimijoiden odotetaan tekevän Vierumäellä, pohtii Vierumäki-yhtiöiden toimitusjohtaja.
Saavutettavuus suurin haaste
Vierumäen ehdottomasti suurin haaste nyt ja tulevaisuudessa on saavutettavuuden parantaminen.
– Meille tullaan 99 prosenttisesti omilla autoilla. Tämä koskee niin asiakkaita kuin myös yritysten henkilökuntaa. Kestävän kehityksen ja Vierumäen liikunta- ja koulutuspalvelujen kannalta katsottuna tämä vaatii uusia ratkaisuja.
–Vierumäen liikuntapalveluiden ja hotellien asiakkaat sekä kansainväliset asiakkaat tarvitsevat toimivammat julkiset liikennepalvelut suoraan pääkaupunkiseudulta Vierumäelle. Sama tarve on myös henkilökunnalla.
– Raideyhteyden kehittäminen Lahdesta Heinolan suuntaan ja Vierumäen aseman sijoittaminen toimivampaan paikkaan olisi yksi hyvä ratkaisu Helsinki-Vantaan lentoradan rakentamisen ohella.
Vierumäellä on tarvetta myös uusille vuokra-asunnoille, sillä kaikki yrityksiin tulevat uudet tekijät eivät pysty tai halua käyttää omaa autoa työmatkoilla tai ostaa omaa asuntoa Vierumäeltä, tietää Peter Gabrielsson.
Pari vuotta aikaa saada uusi kaava
Suomen Urheiluopiston ja Vierumäki Sportsin nykystrategia kantaa vuoteen 2025. Uuden strategian suunnittelussa meillä pitäisi olla tiedossa, miten ja milloin koko Vierumäen aluetta kokonaisuutena kehitetään.
– Vierumäen näkökulmasta katsottuna uusi asemakaava pitäisi olla käytössä parin vuoden sisällä, jotta voimme suunnitella tulevaisuutta realistisesti.
– Olemme nyt toteuttaneet valtaosan aiemmin suunnitelluista uudistuksista. Viimeisimpänä kohteena valmistui Pihkala, josta tehtiin Sport hotelli edullisempaa perhe- ja ryhmämajoitusta tarvitseville asiakkaille, kertoo Gabrielsson.
Parhaillaan opistolla uudistetaan Vierumäki Areenan tiloja palvelemaan paremmin sekä liikuntapalveluja että erilaisia tapahtumia.
Kapasiteetti ja palvelut kunnossa
Tehdyt korjaustoimet ja investoinnit ovat tulleet tarpeeseen, sillä Vierumäki pystyy nyt tarjoamaan kansainvälisten vaatimusten mukaiset huipputilat ja välineet urheiluun sekä sisä- ja ulkoliikuntaan ja luonnossa liikkumiseen.
Myös majoitus- ja ravintolapalvelut ovat ensiluokkaisessa kunnossa.
Palvelut toimivat hyvin myös liikunta-alan opiskelijoille, joita opistolla on säännöllisesti 300 henkeä. Hotelli Fennada tarjoaa 300 ja Pihkala 200 petiä ja uusien ravintoloiden kapasiteetti riittää hyvin myös kesän huippusesonkiin ja mökkikylien vieraiden tarpeisiin.
Vierumäki-yhtiöiden työlistalle on seuraavaksi tulossa mm. vanhan päärakennuksen, Kaskelan mahdollinen uudistaminen sekä Country Clubin kiinteistön kohtalon ratkaisu. Gabrielssonin mukaan Vierumäen uusi asemakaava on tärkeässä roolissa Vierumäki-yhtiöiden tulevaisuuden rakentamisessa.
Peter Gabrielsson toimii maakunnan matkailun kehittämisen kannalta aitiopaikalla Vierumäki-yhtiössä ja Päijät-Hämeessä. Gabrielsson on myös Lahti Regionin hallituksen puheenjohtaja ja hän tapaa säännöllisesti matkailualan yrityksien edustajia ja tapahtumien järjestäjiä.