Heila 15 vuotta – hyvän mielen lähiruokakeidas Heinolassa

Published by kari@k-systems.fi on

Sahti on kysytty juoma Heilassa varsinkin kesäaikana, kertoo yrittäjä Titta Pihamaa.

Lähiruokatorina moottoritien varressa aloittanut Heinolan Heila on päässyt jo teini-ikään. Viidessätoista vuodessa lähiruokatorista on kehittynyt suomalaisen lähiruoan sanansaattaja ja elämyskeidas, joka tarjoaa tauko- ja ostospaikan laadukasta lähiruokaa ja hyvää palvelua arvostaville asiakkaille. Heilassa on nyt lähiruokatori, lähitilojen lihaa ja riistaa tarjoava lihatiski, panimo- ja viinitilakauppa, sisutus- ja lahjaliike sekä ravintola ja vielä oma leipomo.

Heilassa asiakkaiden kiire jää usein ovien ulkopuolelle, kun vieraat saavat sisään tullessaan vastaansa persoonallisia käsitöitä ja -tuotteita, lähiruoan ja kahvilaravintolan tuoksut ja tarjoukset. Henkilökunnallakin on yleensä aikaa palvella ja vaihtaa kuulumisia niin tutuille kuin vieraille.

– Me halusimme tehdä Heinolan Heilasta erilaisen kauppa- ja taukopaikan ja olemme onnistuneet siinä asiakkaita ja kumppaneita kuunnellen, kertoo Heilan yrittäjä Titta Pihamaa.

Yritys aloitti vuonna 2008 neljän eri yrittäjän voimin. Jokainen yrittäjä toi mukanaan omia ideoita, tuotteita ja vahvuuksiaan. Heilan tuotteet ja palvelut ovat tilimyynnissä ja pientuottajat itse määrittelevät tuotteiden ulosmyyntihinnan. Heila tarjoaa yhteiset tilat ja myyntipalvelut liiketoiminnalle.

Vuosien kuluessa Heilan liiketoimintamalli on kehittynyt niin, että nyt Heila on yksi yritys, jolla on viisi omistajaa. Koko henkilöstö on Heilan palveluksessa ja he pystyvät toimimaan niin lähiruokatorilla, viinimyymälässä kuin myös ravintolassa.
Titta Pihamaan mukaan henkilöstön moniosaaminen on yrityksen ehdoton vahvuus ja sen avulla Heila voi taata hyvän palvelun asiakkaille, vaikka jostakin palvelupisteestä joskus joku on poissa. Heilassa työskentelee 20 vakituista kaupan- ja ravintola-alan ammattilaista ja kesäaikana työntekijöiden määrä tuplaantuu kesätyöntekijöiden tullessa avuksi huippusesongin ajaksi.

Lähiruoka trendistä arvoksi

– Heilassa vastuullisesti tuotettu lähiruoka on kehittynyt trendistä koko toiminnan keskeiseksi arvoksi, joka ohjaa meidän kaikkea toimintaa. Tunnemme yhteistyökumppanimme ja tiedämme mistä tuotteet tulevat.
– Jäljitettävyys, laatu, turvallisuus ja puhtaus ovat meille tärkeitä asioita. Me tiedämme monesta tuotteesta myös tarinan tuotteen ja yrityksen takana. Heilassa on tarjolla yli 10 000 tuotetta noin 250:ltä tuottajalta. Kumppanien joukossa on suurempia yrityksiä ja myös yhden ihmisen yrityksiä, kuvailee Titta Pihamaa kumppaniverkostoaan.

Heilan lihatiskin tuotteet kootaan lähitiloilta.

Asiakkaat valtaosin moottoritieltä

Heilan asiakkaista 90 prosenttia tulee valtatieltä. Heilan suosituimmat tuotteet kesäaikana ovat tuore leipä ja leipomotuotteet, lihatiskistä saatavat raaka-aineet grilliherkkuihin ja juomat sahti yhtenä kärkituotteena. Talvella suosikkituotteiden kirjo on laajempi ja kysyntä kohdistuu eri vuodenaikojen juhliin.

Myös Heilan lähiruokaa tarjoava ravintola saa asiakkaat viihtymään. Heilan lounasvaihtoehdoissa on aina tarjolla kalaa, kanaa, lihaa ja kasvisvaihtoehto. Heilan ruoka-annoksia saa myös matkalle mukaan valmisruokatiskiltä. Heila järjestää myös viinitilan ja panimon tasting-tilaisuuksia sekä juhlapäivien erikoiskattauksia. Heilalla on verkkosivuillaan myös verkkokauppa, jossa Heilan tuotteita voi ostaa ja tavarat voidaan toimittaa kotiin tai ne voi noutaa liikkeestä.

Heinolalaista ylpeyttä kaivataan

Titta Pihamaa on viisitoista vuotta kestäneen työrupeamansa aikana ehtinyt keskustella tuhansien asiakkaiden kanssa Heilan palveluista ja yleensä Heinolan seudusta.

– Saan todella paljon hyvää palautetta Heinolasta ja muun muassa kaupungin kauneudesta, kun matkailijat tulevat vaikkapa moottoritien eteläisestä liittymästä Heinolaan. Pienen kaupungin siisti ympäristö, kaupat ja välitön ilmapiiri saavat kiitosta.

– Joskus tuntuu siltä, että heinolalaiset eivät itse näe ja tunnista Heinolan kaupungin vahvuuksia. Niitä kannattaisi nostaa useammin esiin eri tilanteissa, sillä meillä on aihetta olla siitä ylpeitä, kehottaa Titta Pihamaa.

Heinolan Heila verkossa

 

Categories: YleinenYrittäjät